2010 рік - річниця
Професійно Технічній освіті -70
Історичні дослідження довели, що підвалини
професійної освіти як організованої системи підготовки кваліфікованих
спеціалістів було закладено ще в часи Київської Русі, коли Ярославом Мудрим при
Софії Київській (Х1 ст.) була заснована школа перекладачів і переписувачів.
Традиції професійної підготовки молоді продовжилися у діяльності ремісничих
цехів українського середньовіччя, коли досить розвинутою була система індивідуального
учнівства, у козацькому суспільстві та на Слобожанщині у другій половині ХУ11-ХУ111
ст. України. У травні 1804 року в Чернігові почала працювати перша реміснича
школа.
Професійна освіта, як єдина соціально-педагогічна система в Російській
імперії, почала формуватися лише наприкінці Х1Х ст.., коли суспільні потреби у
підготовлених кваліфікованих робітничих кадрах стали особливо гострими, а
царський уряд був вимушений вжити ряд заходів до створення кількох систем
підготовки кваліфікованих спеціалістів.
Відзначають такі періоди в розвитку
системи професійно-технічної освіти в Україні:
Перший період – з 1888 р. до 1980 р. У цей
час було закладено нормативну базу для функціонування системи підготовки
робітничих кадрів. В Україні формувалися кілька систем нижчої професійної
освіти: промислово-технічна освіта, підготовка спеціалістів для водного та
залізничного транспорту, сільськогосподарська освіт, жіноча професійна освіта,
мережа курсів на виробництві. Масово поширювалися нижчі ремісничі школи, в яких
здійснювалася підготовка робітничих кадрів для кустарного та промислового
виробництва.
Другий період – 1920 – 1929 рр. Була
створена українська освітня система, складовою частиною якої була система
нижчої професійної освіти. На підставі постанови ЦВК і РНК СРСР «Про
встановлення єдиної системи індустріально-технічної освіти» визначалося три
єдині форми підготовки і перепідготовки кваліфікованих робітників у системі
індустріально-технічної освіти: шкільне навчання, додаткова (кадрова) освіта
для зайнятих на виробництві, заочне навчання; два типи освітніх закладів –
школи фабрично-заводського учеництва (ФЗУ) та нижні професійно-технічні школи.
Третій період – 1929 – 1940 рр. Підготовка
робітничих кадрів була передана господарським наркоматам. З кожним роком зростала кількість ФЗУ.
Четвертий період – 1940 – 1959 рр. У цей
час була створена і функціонувала державна система трудових резервів.
П ятий період – 1959 – 1991 рр. Всі
навчальні заклади трудових резервів реорганізувалися в професійно-технічні
училища (ПТУ).
Шостий період – розпочинається з 1991
року, з часу проголошення незалежності України. У цей час тривають пошуки
власного шляху розбудови системи професійно-технічної освіти, адаптація її до
ринкової економіки, приймається перший в історії України Закон «Про
професійно-технічну освіту» (1998р.).
У 1997 році було зареєстровано періодичне
видання науково-методичний журнал «Професійно-технічна освіта», на сторінках
якого висвітлюються основні стратегічні питання розвитку ПТО.
ПТУ поступово стали перетворюватися у
багатофункціональні регіональні та галузеві професійні освітні центри. Почали
формуватися також інші навчальні заклади професійної освіти, курси для
перепідготовки незайнятого населення. З явилися вищі професійні училища, центри
ПТО, професійні ліцеї.
Діяльність ЦПТО спрямована на підвищення
кваліфікації і перепідготовку робітників і молодих спеціалістів, які
впроваджують нові технології виробництва або сфери послуг.
Система професійного навчання відіграє
важливу функцію в становленні нашої незалежної держави – відтворення
кваліфікованих трудових ресурсів, 2/3 всіх працюючих в Україні мають початкову
професійно-технічну освіту.
Провідною ознакою сучасного виробництва є
інтелектуалізація, перехід від ручної праці до організації та управління
технічними процесами на робочому місці.
Майбутній робітник повинен бути не тільки грамотним, а й компетентним,
тобто повинен вміло використовувати одержані знання в умовах сучасного виробництва,
вміло орієнтуватися у виробничій ситуації, вирішувати виробничі проблеми,
швидко перебудовуватися на виконання інших завдань – тобто жити в умовах
ринкової економіки.
Система професійно-технічної освіти як
складова системи освіти України спрямована на забезпечення оволодіння учнями
загальних і трудових навичок, які дають змогу їм працевлаштовуватися або
відкривати власну справу, підвищувати продуктивність праці, використовувати
нові технології, вирішувати виробничі завдання з урахуванням змін на ринку
праці.
ПТУ-88 є державним професійно-технічним навчальним закладом за другим
атестаційним рівнем, який забезпечує реалізацію потреб громадян у
професійно-технічній освіті, оволодіння робітничими професіями та кваліфікацією
відповідно до їх інтересів, здібностей.
Згідно з рішенням виконкому
Магдалинівської ради народних депутатів (рішення № 87 від 22.03.1991 року) на
базі ремонтно-транспортного підприємства та профтехучилища створено
навчально-виробниче об’єднання
«Агропромтехніка». 17 березня 1992 року перейменовано в Магдалинівське
районне експериментальне об’єднання «Агропромтехніка». Наказом обласного
управління освіти від 04.01.1995 року НВО «Агропромтехніка» припинило свою
діяльність і ПТУ-88 стало окремою структурною одиницею з положенням ПТУ.
Училище збудовано за типовим проектом
.Проектна потужність навчального закладу 320 чоловік. Сьогодні матеріальна база
училища – це 8 навчальних кабінетів із природничо-математичних наук,
гуманітарних, загально-технічних дисциплін, 6 кабінетів із спец. дисциплін, 5
лабораторій, 3 навчальні майстерні, їдальня, спортивний зал, бібліотека, 1 комп’ютерний клас . Училище має
вихід у комп’ютерну мережу Інтернет Є
молодіжний готель для проживання іногородніх учнів.
В даний час ПТУ-88 здійснює первинну
професійну підготовку кваліфікованих робітників за фахом: «Кухар»,
«Тракторист-машиніст с\г виробництва, слюсар-ремонтник, водій автотранспортних
засобів категорії «С», «Муляр, штукатур», «Тракторист-машиніст с/г виробництва,
водій автотранспортних засобів категорії «С», «Обліковець з реєстрації
бухгалтерських даних, оператор комп’ютерного набору», «Робітник фермерського
господарства».
Учні навчаються на базі 11 класів терміном
1 рік - 1,5 роки та на базі 9 класів – 3 роки – 3,5 роки навчання,
отримують атестат про повну загальну
середню освіту і диплом кваліфікованого
робітника.
На базі училища постійно проводиться
курсова підготовка: володій категорії «В»,»С», тракторист-машиніст, кухар,
оператор комп’ютерного набору.
Училище співпрацює з районним центром
зайнятості з питань підготовки та перепідготовки фахівців, збільшується
кількість професій, за якими здійснюється перепідготовка незайнятого населення
.На нашій базі проводяться різноманітні семінари, курси підвищення
кваліфікації.
Педагогічну діяльність в училищі здійснює
31 педагогічний працівник, які застосовують на уроках теоретичного та
виробничого навчання свої вміння та навички .Є консультантом і помічником учня.
Виробниче навчання та практика учнів за
професіями проходять на базі підприємств та фермерських (селянських)
господарствах району.
В училищі працюють предметні гуртки,
спортивні секції, проводяться різноманітні конкурси та змагання. Учні училища
приймають участь в районних і обласних конкурсах та змаганнях, громадському
житті нашого селища.
В минулому навчальному році училище прийняло участь в конкурсі на кращу
організацію харчування, конкурсі-огляді житлово-побутових умов в гуртожитку,
огляді художньої самодіяльності «Фестивальний диво грай профтехосвіти» В цих
конкурсах зайняли третє місце і були нагороджені грамотами та цінними
подарунками.
Що ж таке ПТО?
Професі́йно-техні́чна осві́та — складова системи освіти України,
що є комплексом педагогічних і організаційно-управлінських заходів,
спрямованих на забезпечення оволодіння громадянами знаннями, уміннями і
навичками в обраній ними галузі професійної діяльності, розвиток
компетентності та професіоналізму, виховання загальної і професійної
культури. Здобувається у професійно-технічних навчальних закладах.
Професійно-технічна освіта забезпечує здобуття громадянами професії
відповідно до їх покликань, інтересів, здібностей, а також допрофесійну
підготовку, перепідготовку, підвищення їх кваліфікації.
Система професійно-технічної освіти складається з
професійно-технічних навчальних закладів незалежно від форм власності та
підпорядкування, що проводять діяльність у галузі професійно-технічної
освіти, навчально-методичних, науково-методичних, наукових,
навчально-виробничих, навчально-комерційних, видавничо-поліграфічних,
культурно-освітніх, фізкультурно-оздоровчих, обчислювальних і інших
підприємств, установ, організацій та органів управління ними, що
здійснюють або забезпечують підготовку кваліфікованих робітників.
Професійно-технічна освіта здійснюється у професійно-технічних
навчальних закладах за денною, вечірньою (змінною), очно-заочною,
дистанційною, екстернатною формами навчання, з відривом і без відриву
від виробництва та за індивідуальними навчальними планами.
Випускнику професійно-технічного навчального закладу, який успішно
пройшов кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний
рівень «кваліфікований робітник» з набутої професії відповідного розряду
(категорії). Випускнику, який закінчив відповідний курс навчання в
акредитованому вищому професійному училищі, центрі професійно-технічної
освіти певного рівня акредитації, може присвоюватись
освітньо-кваліфікаційний рівень «молодший спеціаліст».
Професійно-технічна освіта має три ступені. Відповідно до ступенів
професійно-технічної освіти встановлюється три атестаційні рівні
професійно-технічних навчальних закладів.
На першому ступені професійно-технічної освіти забезпечується
формування відповідного рівня кваліфікації з технологічно нескладних,
простих за своїми виробничими діями і операціями професій, що дає змогу
робітнику вільно працювати з раніше вивченими предметами, об'єктами,
виконувати конкретні дії, виробничі операції та роботи під контролем
робітника з більшим досвідом і вищим рівнем кваліфікації. Навчання
здійснюється шляхом прискореного формування необхідних умінь і навичок у
учнів, слухачів професійно-технічних навчальних закладів першого
атестаційного рівня та шляхом індивідуального чи групового навчання на
виробництві, у сфері послуг.
До професійно-технічних навчальних закладів першого атестаційного рівня належать:
- навчальні курси певного професійного спрямування;
- професійні школи;
- навчально-курсові комбінати;
- автомобільні навчальні комбінати;
- інші прирівняні до них навчальні заклади.
Навчання на першому ступені не вимагає від учнів, слухачів базової чи
повної загальної середньої освіти. Нормативний термін навчання не
повинен перевищувати 1 року.
Навчання на першому ступені завершується кваліфікаційною атестацією.
Особам, які успішно пройшли кваліфікаційну атестацію, присвоюється
кваліфікація «кваліфікований робітник» з набутої професії відповідного
розряду (категорії) та видається свідоцтво.
На другому ступені професійно-технічної освіти забезпечується формування
відповідного рівня кваліфікації з масових робітничих професій середньої
технологічної складності у різних галузях економіки, що дає змогу
робітнику самостійно виконувати по пам'яті чи з допомогою технологічних
карт, інструкцій, креслень або іншої документації типові дії, виробничі
операції, роботи за встановленими нормами часу і забезпечувати необхідну
якість. Навчання здійснюється у професійно-технічних навчальних
закладах другого атестаційного рівня і вимагає, як правило, від учнів,
слухачів базової загальної середньої освіти.
До професійно-технічних навчальних закладів другого атестаційного рівня належать:
- професійно-технічні училища відповідного профілю;
- професійно-художні училища;
- художні професійно-технічні училища;
- училища-агрофірми;
- училища-заводи;
- навчально-виробничі центри;
- навчальні центри;
- інші прирівняні до них навчальні заклади.
Учні, слухачі можуть одночасно з отриманням професії здобувати у
професійно-технічному або в іншому навчальному закладі повну загальну
середню освіту. Нормативний термін навчання не повинен перевищувати:
- для осіб, які мають повну загальну середню освіту, — 1,5 року;
- для осіб, які мають базову загальну середню освіту і здобувають повну загальну середню освіту, — 4 роки;
- для осіб, які мають базову загальну середню освіту або, як виняток,
не мають її і поки не здобувають повну загальну середню освіту, — 2
роки.
Навчання на другому ступені завершується кваліфікаційною атестацією.
Особам, які успішно пройшли кваліфікаційну атестацію, присвоюється
кваліфікація «кваліфікований робітник» з набутої професії відповідного
розряду (категорії) та видається диплом.
На третьому ступені професійно-технічної освіти забезпечується
формування високого рівня кваліфікації з технологічно складних,
наукоємних професій та спеціальностей у різних галузях економіки, що дає
змогу робітнику чи службовцю на основі отриманих знань та вивчених
раніше типових дій самостійно виконувати складні виробничі операції,
продуктивні дії, створювати алгоритми діяльності у нетипових ситуаціях.
Навчання здійснюється у професійно-технічних навчальних закладах
третього атестаційного рівня і вимагає від учнів, слухачів повної
загальної середньої освіти.
До професійно-технічних навчальних закладів третього атестаційного рівня належать:
- вищі професійні училища;
- вищі художні професійно-технічні училища;
- вищі училища-агрофірми;
- центри професійно-технічної освіти;
- центри підготовки і перепідготовки робітничих кадрів;
- інші прирівняні до них навчальні заклади.
Нормативний термін навчання повинен перевищувати 2 років. Навчання
завершується кваліфікаційною атестацією. Особам, які успішно пройшли
кваліфікаційну атестацію, присвоюється кваліфікація «кваліфікований
робітник» з набутої професії відповідного розряду (категорії) та, за
умови закінчення відповідного курсу навчання в акредитованому
професійно-технічному навчальному закладі, - кваліфікація молодшого
спеціаліста і видаються дипломи.
Післядипломна освіта кваліфікованих робітників здійснюється у
професійно-технічних навчальних закладах усіх атестаційних рівнів за
відповідними навчальними планами та навчальними програмами і включає
різні форми підвищення кваліфікації та перепідготовку робітників і
службовців. Нормативний термін навчання визначається навчальними планами
та навчальними програмами, але не повинен перевищувати 1 року. Навчання
в закладах системи післядипломної освіти завершується кваліфікаційною
атестацією. Особи, які успішно пройшли кваліфікаційну атестацію,
отримують документ встановленого зразка.